Home       Contact       Winkelmandje (0)       Mijn Account

Home

Winkels

Service

Contact

Account

Mandje (0)

FAQ

Als u bij ons een crossmotor of een ander product aanschaft heeft u recht op een bedenktermijn van 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in vanaf het moment dat u als ontvanger het product fysiek ontvangt of een iemand anders die voor u het product in ontvangst neemt. Indien u een aankoop wilt retourneren dient u ons hiervan schriftelijk (post of email) op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na ontvangst van het product. Dan heeft u aan uw verplichtingen voldaan en gaan wij aan de slag met uw verzoek!


voor 15:00 besteld is vandaag verstuurd!

  • wat zijn de betaalmogelijkheden?

wij hebben als winkel meerdere mogelijkheden om te betalen. in onze winkels kun je contant betalen en pinnen. op onze website (orionmotors.nl) kun je met ideal betalen.

  • Ik wil een motor of onderdelen zakelijk kopen, kan dat?

Het is uiteraard mogelijk om een motor zakelijk te kopen. U kunt dan indien gewenst een BTW-factuur ontvangen.

  • Gelden er andere stukprijzen bij aanschaf van grotere aantallen?

Ja, bij aankoop van grote aantallen ontvangt u van ons een andere prijs. kijk snel wat we voor jou kunnen betekenen en vul hiervoor het contactformulier in op onze contactpagina.

  • reparatie & onderhoud

wij kunnen voor u reparaties en onderhoud uitvoeren. ook hebben we online filmpjes over hoe het eventueel zelf aan de slag kan deze vind je bij het artikel. zie onze reparatie en onderhoud pagina voor alle informatie.

  • Mijn carburateur stroomt over door het overloopslangetje aan de onderzijde, of via het luchtfilterhuis.

Gevolg: brommer stottert tijdens het rijden en start bovendien slecht, omdat de brommer als het ware continu verzuipt.

Antwoord: Dit wordt in 95% van de gevallen veroorzaakt door vervuiling bij de brandstoftoevoer van de vlotterkamer, daar waar de vlotterstift de toevoer normaliter dient af te stoppen, wanneer de vlotterkamer vol is gestroomd.
In eerste instantie kunt u proberen om gewoon een stukje te gaan rijden. Vaak komt het vuiltje door het hobbelen en stoten tijdens het rijden los en is het probleem daarmee verdwenen.
Soms echter blijkt het vuiltje hardnekkig en moet de carburateur inwendig schoon worden gemaakt.

Ga in dat geval als volgt te werk:
1 – draai het benzinekraantje dicht
2 – laat nu de vlotterkamer van de carburateur leeg lopen. Dit doet u middels de onderste schroef bij het onderste slangetje open te draaien. Vang de uitlekkende benzine op in een bakje (denk aan het milieu!)
3 - demonteer nu de carburateur en schroef de vlotterkamer los.
4 - verwijder de vlotterkamer voorzichtig, en draai de carburateur nu voorzichtig om. De vlotter ligt nu boven.
5 - Verwijder het scharnierpennetje, en til de vlotter, samen met het kleine vlotterstiftje op.
In de uitsparing van de carburateurbehuizing, waar de vlotterstift in steekt zit veelal een vuiltje. Dit kan ongeloofwaardig minuscuul klein zijn, maar toch is dit de veroorzaker van het probleem. Indien u geen vuiltje ziet, ga er dan vanuit dat het vuil in het inwendige toevoerkanaal van de carburateur is gevallen. Het is mogelijk, dat het vuiltje tijdens het loshalen reeds is losgekomen en niet zichtbaar is.
6 - Blaas voor alle zekerheid met geperste lucht (indien niet beschikbaar, met een rietje of slangetje hard blazen) in tegengestelde stroomrichting het toevoerkanaal door. Nu u toch bezig bent, ook meteen even de sproeiers doorspuiten.
7 – Monteer alles weer zoals het zat.

Tip 1: maak steeds een foto wanneer u weer een volgende stap zet. Op die manier kunt u altijd later even terugkijken hoe een en ander ook alweer in elkaar gezet dient te worden.
Tip 2: demonteer de carburateur samen met het spruitstuk anders zit het spruitstuk in de weg en kan de carburateur niet vanaf de zijkant tussen het frame en het blok naar buiten worden gehaald.
Tip 3: Let op, dat u de vlotter niet ondersteboven monteert.
Tip 4: let goed op bij de montage, dat alle rubberen dichtingen goed in hun bedding liggen, anders ontstaat lekkage van brandstof en/of lucht.

  • Carburateur schoonmaken omdat deze lekt bij de overloopslang?

De oorzaak is vaak dat er vuil boven het puntje van de vlotternaald zit. Haal de carburateur van het motorblok af. Draai de vlotterkamer onder de carburateur weg en haal de as uit de vlotter, nu kun je de vlotter verwijderen en kun je de vlotternaald er uithalen. Met remreiniger even goed schoonspuiten en dan goed droog blazen zodat al het vuil weg is. Nu draai je alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar. Mocht u nou denken dat lukt mij niet? Neem dan gerust contact met ons op via één van de volgende e-mailadressen: info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen om u te helpen!

  • Wat moet ik doen als mijn quad/crossmotor niet meer start?

    Simpele dingen die je zelf al even kunt checken zijn: Staat de aan/uitschakelaar goed? Zit er nog voldoende benzine in de tank? Is de accuspanning voldoende geladen zodat de startmotor snel genoeg kan ronddraaien. Draai de bougie er uit en druk hem met de elektrode tegen het frame en start om te kijken of hij vonkt. Trek het benzineslangetje van de carburateur en kijk of er benzine uitkomt. Krijg je hem nog niet aan als je deze dingen gecheckt hebt? Neem dan graag contact op met ons via het e-mailadres info@orionmotors.nl . Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen of terug te mailen. 

  • Hoe onderhoud ik mijn crossmotor?

    Omdat er met een crossmotor toch wel iets wilder wordt omgegaan dan met een gewone motor moet je regelmatig even dingen nakijken: 1. Controleer regelmatig de kettingspanning, deze mag niet te slap zijn. Deze moet ongeveer vanuit het midden 1 cm op en neer kunnen. 2. De ketting regelmatig schoonmaken en dan inspuiten met een sileconenspray. (geen vet of vaseline gebruiken) 3. Houdt je oliepijl in de gaten, deze moet tussen het onderste en bovenste streepje staan. (niet te vol vullen) 4. Regelmatig de bandenspanning controleren (tussen de 1 en 1,5 bar) 5. Houdt ook je remblokjes in de gaten, als deze namelijk versleten zijn dan remt hij ijzer op ijzer en dan gaat je remschijf ook stuk. 6. Als je de motor schoonmaakt met een hogedrukreiniger pas dan op bij het motorblok dat er geen water in de ontsteking of carburateur komt. Wij doen ook periodieke onderhoud aan motoren, dus als u hem weer tiptop in orde wilt hebben maak dan even een afspraak met ons. Neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadres: info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

  • Hoe de luchtschroef carburateur af te stellen?

    Afstellen ervan op gehoor:  Motor warm rijden, minimaal 5 minuten echt ermee rijden! De basis afstelling is 2 slagen uitdraaien. Luchtschroef dus helemaal indraaien (rechtsom) en dan tellen totdat je 2 slagen hebt uitgedraaid (360 + 360 graden draaien) Wat je nu moet doen is de luchtschroef per keer een kwart slag in of uit draaien. Dit herhaal je net zolang totdat het stationair toerental zo hoog mogelijk is. Dan begin je met afstellen: 1. Kwartslag naar rechts draaien. Is het toerental nu hoger of lager?. Hoger = Ga naar 1. Lager = Draai de andere kant op en ga opnieuw naar 1 toe. Dit net zolang herhalen totdat het toerental het hoogst is. Als het goed gebeurt, doe dan het volgende: Je geeft kort een dosis gas en de motor komt op toeren en gaat daarna vrij snel terug naar stationair toe en blijft niet meer hangen. Een klein beetje hangen is ook al niet goed. Het moet vloeiend terug lopen. Heb je de luchtschroef afgesteld en ben je tevreden met het resultaat moet je alleen nog de stationair toerental afstellen. Deze zo afstellen totdat het toerental zo laag is dat hij net niet afslaat. Als je hem daar op hebt staan geef je de schroef een halve slag rechtsom nog een draai. (180 graden) Mocht het goed afstellen niet lukken, neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadres: info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

  • Geen vonk meer, wat kan de oorzaak zijn?

    1. Staat de aan/uit schakelaar op de juiste stand? 2. Bougie vonkt niet, bougie vervangen. 3. Bobine is stuk, deze vervangen . 4. CDI is stuk, deze vervangen 5. Ontsteking is stuk, deze vervangen 6. Is de bougiedop/kabel nog goed, anders vervangen. Het gemakkelijkste is om te kijken of de bougie stuk is, helpt dit niet, ga dan met een testlampje op de zwart/rode draad van de ontsteking en op de massa (chassis/frame) kijken of deze wel vonkt, heb je geen vonk dan is de ontsteking stuk. Heb je daar wel een goede vonk vervang dan de CDI. Helpt dat ook niet probeer het dan met een nieuwe bobine. Als het dan nog niet verholpen zit er waarschijnlijk een storing/breuk in de kabels. Neem dan graag contact met ons op d.m.v. één van de volgende e-mailadressen: werkplaats@motorpromo.nl of info@motorpromo.nl . Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

  • Wat is een CDI?

    CDI staat voor 'Capacitive Discharge Ignition'. Het mengsel in de kamer van de cilinder moet verbranden om de motor te kunnen laten draaien. Deze verbranding wordt op gang gebracht door een vonk van de bougie. Deze verbranding moet plaatsvinden op precies het juiste moment in de cyclus van de motor. De ontsteking van de motor zorgt ervoor dat de vonk op het juiste moment komt. Vroeger hadden motoren een mechanische ontsteking, maar deze kom je bijna niet meer tegen. Tegenwoordig zijn de meeste motoren uitgerust met een elektronische ontsteking, welke vele malen betrouwbaarder is dan de mechanische. Een van de grote voordelen van een elektronische ontsteking is dat de kracht van de vonk onafhankelijk is van de spanning van de accu. De CDI is een verdere ontwikkeling van de elektronische ontsteking. In een CDI wordt een condensator opgeladen welke de stroom levert aan de ontsteking. Omdat de condensator een veel hogere piek kan leveren, is de output-voltage veel hoger. De nadelen van een CDI zijn twee 1. De halfgeleiders die in de CDI zitten zijn gevoelig voor overbelasting (hoge voltages) 2. De CDI is gevoelig voor trillingen en andere mechanische krachten. Mocht u denken dat uw CDI stuk is kunt u deze online bestellen bij ons.

  • Hoe krijg ik de handvatten er makkelijk af?

    Mocht u de handvatten moeten vervangen, dan kunt u het volgende doen. Niet trekken maar duwen, dus vanaf de opstaande rand, en ook draaien aan het linkerhandvat, rechts komt mee met de gasgrip-unit zelf. Twee grote schroevendraaiers tussen de armatuur en het handvat steken en die als handvat voor het trekken gebruiken. Knie tegen de bovenste kroonplaat, of iemand anders even vragen de motor te steunen, dan floept ie er zo af. Als bovenstaande echt niet lukt dan met een scherp mes het handvat maar doorsnijden en nieuwe handvatten aanbrengen. Zie onze website voor de verschillende modellen.

  • Hoe stel ik mijn balhoofd netjes af?

    Hoe vast moet ik die moeren bij het stuur vast draaien? Voel je heel lichtjes een beetje speling in het balhoofd. Nu zitten er onder de kroonplaat een tweetal moeren die aan elkaar zijn verbonden. Hoe vast moet je deze draaien?. Eigenlijk niet vastdraaien, het is namelijk een stel systeem. Je zet je motor met de wielen los van de grond, eventueel helpen met een paar blokjes onder het blok. Maak de kabels even vrij zodat het stuur zonder weerstand draaien kan, en bij een tikje ertegen als die in het midden staat, wegdraait naar de ene, en natuurlijk ook de andere kant, draai nu de bovenste bout los die de stuurpen beet houdt, en dan de bovenste van de twee stelmoeren ook (met een C/haaksleutel) En dan draai je de onderste voorzichtig vast net zolang tot je merkt dat het stuur niet meer vrijelijk in de hoek valt, draai hem dan weer 5 graden los, draai de contramoer weer vast, dat is dus de bovenste van die stelmoeren, en de bout die de bovenste kroonplaat beet houdt ook weer, en kijk of ie nog steeds netjes "omvalt" doet ie dat niet meer dan de boel 2 graden losser zetten en weer voelen. Voel je nu een heel duidelijke midden positie, een soort slotje als van een kastje, dan is de boel versleten, veel voorkomende oorzaak is gebrek aan smering en te lang doorrijden met speling. Neem dan graag contact met ons op via e-mail met: info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen of terug te mailen

  • Vloeibare pakking op pakking ?

    De enige plek waar je vloeibare pakking redelijk veilig kan gebruiken is op je kleppendeksel. Het is gewoon heel eenvoudig, waar al een pakking zit moet je NOOIT een tweede plaatsen! Dus als er een pakking zit van rubber of papier, nooit een andere pakking bijsteken als er niet een specifieke beschadiging aangebracht is. Alleen plaatselijk de kerf opvullen, anders gaan de pakkingen op elkaar rijden en gaat het juist lekken. Als je er nog meer vloeibare pakking bij kunt proppen, doe dit dan niet, hiervan gaat het alleen maar harder lekken! Dus als het mogelijk is altijd een originele pakking gebruiken. Wij hebben alle pakkingen op voorraad en staan per type vermeld op onze website. Mocht u een pakking nodig zijn dan kunt u deze online bestellen via onze webshop..

  • Waar kan ik een technische vraag over mijn motor of onderdelen stellen?

    U kunt uw technische vragen sturen naar info@orionmotors.nl

  • Zelf kleppen stellen

    Kleppen stellen is niet zo moeilijk, maar het is wel een precisiewerkje. In principe stel je de klepspeling als de zuiger in het bovenste dode punt staat, tussen de compressieslag en arbeidsslag. Beide kleppen moeten dan volledig gesloten zijn.  Draai even de bougie eruit. Het is dan veel makkelijker om een zuiger netjes bovenin te zetten. Voel met een dun schroevendraaiertje even of de zuiger boven staat. NOOIT de schroevendraaier in het bougiegat laten staant terwijl je de krukas ronddraait. Om de krukas te draaien kun je de motor in een hoge versnelling zetten en een zwengel aan het achterwiel geven. Je kunt ook even het ontstekingsdeksel eraf halen, meestal zit er een mooie zeskant waarmee je het circus kan draaien. Ook zitten daar vaak een mooie markering voor het bovenste dode punt van de cilinder. Speel wat met de voelermaat en probeer een dikte te vinden die nog tussen de klep en stelbout door past zonder te blijven haken. Zet een ringsleutel op het borgmoertje. Zet een klein sleuteltje op het vierkant van de stelbout. Houd met het sleuteltje de stelbout tegen terwijl je het moertje een klein stukje losdraait. Als je het boutje niet tegenhoudt draait het mee en verstoort het de afstelling. Draai het boutje nu een heel klein stukje in de juiste richting. Rechtsom is strakker, linksom is losser. Hout het boutje ook weer tegen terwijl je de borgmoer vastzet. Beweeg met je vingers de tuimelaar even heen en weer, en meet hierna opnieuw de speling. Als de klep nu goed staat, noteer dan de nieuwe waarde. Het heeft weinig nut om de klepspeling te meten terwijl het borgmoertje nog losstaat, de stelbout heeft dan meestal ook wat speling in de tuimelaar en dat verstoort de meting. Zet het borgmoertje niet overdreven strak vast. Als je twijfelt tussen te weinig of te veel speling, kies dan voor teveel. Bij veel speling is de motor wat luidruchtiger en slijt het spul misschien net iets sneller, maar te weinig speling kan zeer gevaarlijk zijn. De klepspeling loopt namelijk terug als de motor warm wordt, een klep die te strak staat kan dan gaan lekken. Resultaat; groot onderhoud, en dat wil je vast niet. Als je door omstandigheden eens moet kleppenstellen zonder werkplaatshandboek bij de hand, houd dan als vuistregel aan dat de uitlaatkleppen vaan rond de 50% meer speling nodig hebben dan inlaatkleppen. De uitlaatkant wordt heter, dus de klepspeling loopt daar sneller terug. Als je je motor een beetje kent gaat kleppenstellen steeds sneller, oefening baart kunst. Inspecteer ook eens het oppervlak van de nokken en de tuimelaars. Bij onvoldoende bovensmering willen hier wel eens putjes in verschijnen, daar kun je beter niet te lang mee doorrrijden.

  • Welke bougie moet ik gebruiken?

    Gebruik altijd het zelfde type bougie die wordt geleverd bij de crossmotor, quad of mini ATV. Het gebruiken van de verkeerde bougie kan uw motor beschadigen. Als u niet zeker bent, neem dan graag contact met ons op via de e-mail met info@motorpromo.nl of werkplaats@motorpromo.nl. Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen. 

  • Mijn Crossmotor/Quad heeft geen compressie meer?

    Als er geen of onvoldoende compressie meer op een 4 takt blok van de crossmotor of quad zit, is dit meestal het gevolg van een kromme klep of beschadigde/versleten zuigerveren. Om dit simpel te testen draait u de bougie eruit en drukt u uw duim stevig op het gat van de bougie in de cilinder. Even de motor proberen te starten, als er goeie compressie is hoort u de motor echt blazen onder de duim. Is dit echter maar zwak dan is er te weinig compressie. Mocht u dat willen repareren, dan hebben wij alle onderdelen voor u op voorraad liggen en die kunt online bestellen. Mocht u het door ons willen laten repareren neem dan gerust contact met ons op via e-mail met info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

  • Remmen ontluchten, hoe te doen?

    Benodigdheden:Blik remolie (dot40), halve meter plastic slang, lege schone fles en een vriendje dat even wil helpen kan handig zijn als je geld in je zak wilt houden. Zorg dat je een maatje kunt regelen, die voor jou (op aanwijzing!!!) af-en-toe je rempedaal/hendel even indrukt/trekt.

    *Zorg dat je remolie-reservoir vol is. Nu gaan we ontluchten. Eerste neem je de kortste leidingen (meestal voorrem).
    *Plaats een ringsleuteltje over de ontluchtingsnippel heen, daarna het slangetje over de nippel heen, en het andere eind in de fles.
    *Je maat trapt/trekt (niet te hard, gewoon normaal) op pedaal/voorremhendel, zodat er druk op het systeem komt.
    *Jij draait voorzichtig de ontluchtingsnippel open (niet te ver!) de olie loopt in de fles. Let op!, het pedaal/hendel niet helemaal tot het einde indrukken/trekken! Vlak daarvoor (terwijl je maat nog trapt/knijpt) draai jij de nippel weer dicht.
    *Pedaal/hendel loslaten.
    *Even wachten tot de olie de gelegenheid krijgt om de hoofdremcilinder opnieuw te vullen.
    *Dit herhaal je tot de oude olie er zo helemaal uit geperst is (oude remolie ziet er vaak donkerbruin/zwart uit). Wordt de olie lichter dan is het systeem ververst.
    *Nu net zo lang trappen/knijpen tot er geen luchtbelletjes meer uit het slangtje komen. Nippeltje dicht en de zaak is ontlucht! Hetzelfde doe je bij het achterwiel.
    *Is het systeem erg smerig, dat kun je er beter eerst een hoeveelheid spiritus door heen persen op de manier zoals hiervoor beschreven. Dat bespaart je nieuwe remolie. Reviseer je eerst het systeem, dan doe je dit natuurlijk gelijk van te voren, voordat je de zaak in elkaar sleutelt.

    Mocht het zijn dat deze klus te groot of te moeilijk voor u is. Onze ervaren monteurs neme graag dit werk voor u uit handen. Neem dan contact met ons op via e-mail met info@orionmotors.nl Wij zullen dan proberen zo snel mogelijk contact met u op te nemen.

 

 

 




Orion Motors Benelux door ProShops